Ingen marknad för bögblod?

Hörde en märklig kommentar till en nyligen ändrad lag inom sjukvården på nyheterna imorse.
Lagändringen innebär att fr o m 1 januari 2012, dvs i år, så får man inte längre neka män som har sex med andra män, utan att bära på HIV-smitta, att ge blod.

Om detta uttalade sig en man som arbetade på Blodmottagningen(säkert fel namn, men ni fattar) på Universitetssjukhuset i Uppsala ungefär såhär: 'Om det inte finns någon efterfrågan för produkten, så kommer det tappas blod som sedan bara slängs bort/förstörs, och det känns oetiskt, tycker jag.'

Personligen tycker jag att det känns mer oetiskt att motsätta sig blodgivare som råkar gilla att ha sex med personer av samma kön, om de är friska.
För mig spelar det ingen roll om blodet kommer från straight, gay, etnisk svensk eller invandrare, bara det matchar min egen blodgrupp! 

Jag tycker att det känns helt bisarrt, lite som en Grotesco-sketch, faktiskt. Som om sköterskan skulle fråga mig, inte olikt en flygvärdinna gör gällande kaffe/te på flyget, om jag vill ha straight- eller gayblod?!


Dricker lite blodrött nyponte för att hylla alla våra blodgivare i landet istället.

Skål!


Kommentarer
Postat av: carolina - självkänsla, föräldraskap & graviditet

Hörde också det där... KÄndes lite...eh.. USA på 50-talet? :P

2012-02-01 @ 12:04:04
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: nathalie - en modeblogg

sv: tack så mycket!

2012-02-01 @ 14:27:08
URL: http://blingstyle.blogg.se/
Postat av: Gaymasen

Galet. Har jag alltid tyckt. Gött att de själva äntligen insett det och att även vi kan hjälpa blod-samhället :).

2012-02-02 @ 10:34:43
URL: http://gaymasen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0