Helgens höjdpunkter

Lördag:
Pantade äntligen all pant som legat och stört mig i hallen i två veckor. Skönt!
Köpte billighetstvättmedel för pantpengarna, som visade sig lukta jättegott! Glad överraskning, indeed! Njöt av att hela lägenheten luktade supersmarrigt och fräscht, när jag tvättat en maskin. Sweet!

Gick några småpromenader och kände solens värme i den friska luften.

Träffade Therese, Maggan Tina och hennes kompis på Södra Teatern på kvällen, drack tre glas vitt och hade jättekul! Blandad ålder, skön stämning och sambamusik = win!

Söndag:
Mer tvätt och promenad runt i orten, njöt av sol, snus och frisk luft i skön förening.
Önskade mig som vanligt en fin systemkamera med megaobjektiv, för att kunna fånga alla vackra färger och kontraster i höstvyerna som omger en klara dag i oktober. En dag, en dag ska den bli min!

Jag fick dessutom en komplimang för mitt rosa/lila hår av en alkis i Högdalen. Det var fint av honom, tycker jag. Det sägs ju att man får höra sanningen av barn och alkisar.. Hehe.. ;)

Söndagskvällen bjöd på den bästa av avslutningar: middag med Gastronomiska Kollektivet i Sjöstan.
Mathias bjöd på en underbar meny bestående av skördetidstapas på svenska till förrätt, helugnsstekt uer med ratte-potatis och saltbakad rödspätta med räkor och alger till huvudrätt med tillbehör som pepparrotsaioli, hemlagad rotsaks-och/fiskfond istället för sås, rostade rotsaker och till efterrätt diverse choklad, såsom chokladglögg, Vahlrona Alpaca 66% och chokladmarmelad med rabarbersmak. Smarrelismurr och mums fullibibblan, bara!
Efter maten spelade vi Med Andra Ord och TP, det var riktigt kul!

Bilder på nästan all mat:

Förrätt 1: Hjortronlikörmarinerad oxfilé, rostad palsternacka(?) och morot, kallrökt lax med färskostcrème

I skålen kom sedan en liten äppelmust-vichy till det basturökta sidfläsket. Mumma!

Förrätt del 2: Parmaskinka, XO-ost, hemmainlagda grönsaker och svampcrèmeboll.


Huvudrätt 1: Uer med citron, spenat och ratte-potatis.


Huvudrätt 2: Rödspättafiléer flankerade av räkor, plommontomater och alger.


En av efterrätterna innan de åkte in i ugnen. Väldigt enkelt recept: apelsinskal, créme fraiche och chokladpålägg med högt kakaoinnehåll:
 
Jag har tyvärr ingen bild på när den här desserten var klar, men crème fraichen karamelliserade sig med apelsinskalet och blev nästan knäckig i kanterna och chokladen blev nästan kakig..
Kan inte riktigt förklara, men det var riktigt gott iallafall! Och enkelt! Kommer testa att göra denna hemma själv någon gång..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0